Ülkemizin % 29,8’ini yani 23,245 milyon hektar alanını teşkil eden Ormanlarımızın İşletilmesi, korunması, artırılması işlerinde Ormancılık Biliminin dışına kesinlikle çıkılmayacaktır. Verimli, Etkin ve Tutumlu çalışma sağlanacak ayrıca Liyakat tesis edilerek yeteneklerin ortaya çıkmasına imkan verilecektir.
Ormancılık çalışmaların da özelikle orman köylüsü, mahallesi ile kasaba ve İlçe’leri yanında toplumun tüm kesimlerinin ihtiyaç ve beklentilerine uygun mevzuat düzenlemeleri yapılacaktır.
Bu minvalde ;
1-Ormanlarmızın işletilmesinde endüstriyel plantasyon ve rehabilitasyon ismi ile yapılan Özellikle Kızılçam ve Sahilçamı Ormanlarımızın tıraşlama (Köylerimizin ‘’Düz kesim’’ dediği ) kesimlere son verilecektir. Kontrol edilemeyen dikili satış miktarları kontrol edilebilir seviyelere düşürülecektir.
2-Ormanlarımızdan üretim miktarları yıllık artımın % 80’nini geçmeyecektir. Dolayısıyla Ülkemizde yıllık ortalama üretimde 20-25 milyon metreküp seviyelerine geri dönülecektir.
3 -Orman ürünlerinin satış ve pazarlamasında Lif-Yonga vb. kuruluşlarına sabit fiyatla yapılan milyonlarca metreküp tahsisli satış ile yapılan Sermaye transferine son verilecektir. Dikili satışlarda tahsisli yani sabit (düşük) fiyatlama ile yapılan uygulama tamamen kaldırılacaktır. Aynı kuruluşlara miktar taahhüdü verilecek ancak satışlar ise ‘’Açık Artırma’’ usulüne göre yapılacaktır.
4 - Ormanlardan üretim miktarı 20 yıldan beri ve özellikle son 5 yılda yıllık artımın çok üzerine çıkmış ve mevcut servet sürekli azaltılmıştır. 2022 yılı mevcut artımdan fazla üretim ile 34 milyon metreküp üretime karşılık satış geliri minumum 51 milyar TL normalde ise 60 milyar TL olması gerekirken sadece 29,5 milyar TL de kalmıştır.
Bu gelir kaybı tahsisli rampa, depo satışları ile tahsisli dikili satışlar ve diğer dikili satışların acı bir sonucudur.
Halbuki yıllık ortalama 25 milyon metreküp (yıllık artımı geçmeden) üretim ile açık artırmalı satışlar sonucu ortalama 50 milyar TL satış geliri elde edilebilecektir. Böylece hem bilimsel ormancılığa geri dönülecek hem de ek olarak 30 milyar TL lik bir kaynak yaratılacaktır.
Orman köy, mahalle, kasaba ve İlçe’lerinin lehine mevzuattaki tüm kazanım ve hakları muhafaza edilecek, bunlara ilave olarak her yıl artarak devam edecek olan bu ek 30 milyar TL kaynak ile ;
A-
a- Orman köylülerimizi Ormancılık işçilikleri ( Üretim, Ağaçlandırma, Fidanlık vb.) ‘’SSK borcu veya cezası olsun olmasın istihkak’larının % 10’u oranın da SGK pirim için ödeme yapılacaktır. Bunun yanında Orman köylülerinin kendi köylerindeki ormancılık çalışmaları için doğrudan SSK kapsamında sigortalı olarak çalıştırılacaktır.
b-Ormancılık çalışmalarındaki her türlü işçilik için enflasyon artı son 5 yılın refah payı oranlarında yeniden artış yapılarak asgari ücretin üzerinde bir gelir sağlanacaktır. Orman işçiliğini cazip hale getirmek için her türlü tedbir alınacaktır.
B-
a- Mülki hudutlarında verimli orman olan ve üretim sonucu elde edilen satış gelirinin % 3’ü aynı köy, kasaba veya mahallenin muhtarlıklarına; okul, camii, mezarlık, köy konağı vb. inşaatı veya tamiratlarında kullanılması şartıyla veya aynı köyden Üniversite okuyan öğrencilere karşılıksız burs olarak nakdi olarak aktarılacaktır.
b- Orman köylülerinin köyde yapacakları ev, ahır, samanlık, kümes vb. için indirimli satışlarda köyde 5 yıl oturma şartı kaldırılacaktır. Şahsının ikametini köye aldırması yeterli olacaktır. Zira köye dönüş yapmayacak vatandaşın köyde ev hatta ahır, samanlık, kümes vb. yapmayacağı aşikardır.
c-Orman köy, mahalle, kasaba ve İlçe’lerin yakacak odun ihtiyaçları indirimli fiyattan karşılanmaya devam edilecektir. İlaveten Mülki hudutlarında verimli orman olan İlçe’lere bağlı olan köy ve mahalleler mülki hudutlarında verimli orman olmasa bile makul miktarda yakacak odun ihtiyaçları karşılanacaktır.
d-Köy, Mahalle, Kasaba ve İlçe’lerin mülki hudutlarında Ağaçlandırma yapılan sahalara miktarları daha sonra tespit edilecek alan üzerinden koruma faaliyetleri için SSK kapsamında aynı köyden bekçi istihdam edilecektir.
e- Orman Genel Müdürlüğü bünyesine yangıncı, şoför, oparatör vb. her türlü işçi alımlarında toplam sayının en az % 80’i mülki hudutlarında verimli orman olan İlçe’lerin köy, mahalle ve kasaba’larından sağlayacaktır.
f-Ormancılık faaliyetleri için kullanılan orman yol şebeke yolları ile bağlantılı tüm köylerin arazi yollarıda OGM envanterinde bulunan yaklaşık 500 Greyder/ Dozer, 280 Eskavatör ve 100 treyler ile bakım, onarım, sanat yapısı ve üst yapıları yapılacaktır. Ayrıca diğer tarla yolları ile yayla yolları da imkanlar ölçüsünde tesis ve bakımları yapılacaktır.
g-Orman köylerini kalkındırma faaliyetleri kapsamında yapılan hayvancılık, arıcılık, organik tarım vb. kredileri Döner Sermaye gelirlerine oranı % 1,5’tan , % 5’ine çıkarılacaktır. Hayvancılık, arıcılık, organik tarım, el sanatları gibi krediler köylerdeki genç nüfus ile kadınlara pozitif ayrımcılık yapılacaktır. Bu kredilerde uygulanan hibe Oranı % 20’den, % 40’a çıkarılacaktır.
5-
a-Özel ağaçlandırma adı altında ( Siyasi, Sermaye ve Bürokrat) bir kesime genellikle deniz gören veya şehirlere yakın binlerce hektar orman arazileri tahsis edilmiştir. Bazılarında bekçi kulübesi, sulama havuzu adı altında başka hizmetlerde kullanılmaktadır. Köy tüzel kişiliklerine tahsis edilen Gelir Getirici tür özel ağaçlandırmaları hariç diğerleri fesh edilerek tekrar Orman bütünlüğü içine dahil edilecektir.
b- Orman alanlarının Orman sınırları dışına çıkarılması, afet bölgeleri haricinde uygulanması son verilecektir.
c- Orman tahdit sınırları içinde kalan araziler ile tapu iptalleri mahkeme kararları dahil orman sınırları içine alınacak karşılığında malike aynı değerde başka bir hazine arazisi verilecektir. Böylece hem orman bütünlüğü sağlanacak hem de hak kaybının önüne geçilecek ve Sosyal barışa katkı verilecektir.
d-Orman arazilerinde maden arama ve işletme faaliyetlerin de ormanlarımızın ‘’Ekolojik fonksiyon’’ değerlendirmeleri yanında maddi getiri bakımından yeraltı yer üstü gelir kıyaslamasıda gözönüne alınacaktır.
6-
a- Milli Parklar ve bir kısım mesire yerleri Milli Parklar Genel Müdürlüğü’ne bağlı iken bir kısım mesire yeri de OGM bünyesinde işletilmektedir. Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü eskiden olduğu gibi Daire başkanlığı olarak OGM bünyesine alınması Ormancılık çalışmaları açısından bütünlük oluşturacak ve verimli, etkin, tutumlu çalışma imkanı sağlanacaktır.
b-Şehirlerimizde orman içi mesire alanları, nüfusları gözönüne alınarak vatandaşlarımızın kolaylıkla ulaşabilecekleri yerlerde ve yeterli sayıda orman içi mesire alanların tesis edilerek hizmete açılması sağlanacaktır.
c-Toplum dinamiklerinden olan Sivil toplum kuruluşlarının Ormancılık çalışmalarına katılımları ile önerilerinden azami istifade edilmesi esas alınacaktır.
7-
a-Orman Genel Müdürlüğü (OGM) 30 Bölge Müdürlüğü ve 12 Araştırma Müdürlükleri sabit kalacaktır. İhmal edilen Doğu Karadeniz, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu araştırma enstitülerine yeterli sayıda 1. Derece kadrolar ile takviye edilerek bu bölgelerde de Ormancılık geliştirilecektir.
b-Siyasi reaksiyonlar ile yenileri açılarak 277’ye çıkarılan İşletme Müdürlüğü 250’ye, 2570’e çıkarılan Şeflik sayısı da 2000’ li sayılara indirilerek eski haline getirilecek böylece hizmet araç sayısı 3 bin lerden 2 bin lere indirilerek, verimli, etkin ve tutumlu çalışma sağlanacaktır.
c-OGM Görevde yükselme ve ünvan değişikliği yönetmeliği 5. Maddesi’ne kaldırılan İşletme Müdürü görevi yeniden eklenecek böylece İşletme Müdürü atamalarında liyakat sağlanmış olacaktır.
d- 2013 yılından beri uygulanan OGM atama ve yer değiştirme yönetmeliği liyakati kurumsallaştıracak esaslara göre yeniden revize edilecektir. Aynı yönetmelik’teki rotasyona tabii personellere ilaveten ; Son 10 yılda rotasyona tabi olmamış personel ile merkez teşkilatı personelleri de rotasyon kapsamına alınacaktır.
e-Orman Yangınları ile mücadele kapsamında; Yangınla mücadelede çalışma süresi en çok 24 saat ile sınırlandırılıp vardiyalı çalışılması sağlanacaktır. Orman yangınları ile mücadele tazminatı olarak ödenen ücret yangına fiilen çalışan personele çalıştığı süre için 3 kat olarak ödenecektir.
f-OGM personelinin gerek özlük haklarında gerekse döner sermayeden aldıkları tazminatların kapsamı genişletilecek, miktarları artırılacaktır. Mahrumiyet bölgeleri personel için ek tazminatlar ve sosyal hizmetler ile cazip hale getirilecektir. Böylece merkezlerdeki personel yığılmalarının da önüne geçilecektir.
g-Özellikle son 10 yılda rotasyon mağduriyeti sonucu erken emekli olmuş personellerden ve diğer emekli personellerden ihtiyaca göre ve hizmet alımı ile merkezde Genel Müdür, Taşrada Bölge Müdürü’ne bağlı olarak istihdam edileceklerdir.
OGM Manifesto’sunun mevzuat revizyonu ve uygulamaları Üniversitelerimizin, STK’ların, S.S. Tarımsal Kalkınma Kooparatiflerinin ve Sendikaların öneri ve katılımları ile şekillendirilecektir.
Saygılarımla…